14.10.2006 07:10    

selimsoysal
Yeraltı Raylı Sistem İstasyonlarında Isıtma, Havalandırma, Klima Tesisatı

1. Giriş
Kentleşmenin ortaya çıkardığı sorunlardan biri de "kent içi ulaşım"dır. Nüfusu bir milyonu geçen ve yüksek yoğunluklu kentlerde ulaşım sorununun çözümü için hız, süre, sınırlı mekan gereksinmesi, çevreyi kirletmeme, enerji tasarrufu, ekonomiklik vb. nedenlerle raylı sistemlerin gerekli olduğu genel kabul gören bir ilkedir. Ülkemizde gecikmiş olsa da son yıllarda raylı sistem yatırımları giderek yoğunlaşmaya başlamıştır. İstanbul, Ankara ve İzmir başta olmak üzere çeşitli kentlerimizde geliştirilmekte ve uygulanmakta olan raylı sistem projelerinde zamanında yerüstü raylı sistem güzergahları planlanmamış olduğundan, çoğu kez yer altı seçeneği değerlendirilmektedir.
Yer altı raylı sistem yapıları "tünel" ve "istasyon" olarak farklı özellikleri olan iki bölüme ayrılabilir. Bu tebliğin konusu olan yer altı raylı sistem istasyonlarında değişik gereksinmeler nedeniyle IHK (ısıtma, havalandırma, klima) tesisatı uygulanmaktadır.

2. Yeraltı İstasyonlarının Temel Gereksinmeleri
Yeraltı istasyonlarında elektrik enerjisi ile çalışan vagonların yaydığı ve iyi kontrol edilemeyen ısı enerjisi yolcular için konforsuz ortam yaratmanın yanı sıra ekipmanların ömrünü kısaltmakta, bakım-onarım gereksinmesini artırmaktadır [1]. Sıcaklığın yanı sıra, tünel tavanı ve duvarlarından sızan ve önlenemeyen zemin sularının neden olduğu nem, hava hızı, hava basınç değerlerindeki değişme, üzerinde durulması gereken diğer faktörlerdir. Bu faktörler mevsim, gece-gündüz, trafik yükü, işletme frekansı vb. etkenlere göre sürekli değişiklik göstermektedir. Yolcu rahatlığı için çevresinin sıcaklığı, nemi, kokusu ve havalandırmanın neden olduğu hava akımının rahatsızlık vermeyecek düzeyde olması gerekir [2]. Yolcuların konfor gereksinmesi dışında, istasyonda çalışan personelin ve ekipmanın gereksinmeleri de ısıtma, havalandırma, klima tesisatı açısından üzerinde önemle durulması gereken diğer hususlardır.

3. Yeraltı İstasyonlarındaki
Mahaller ve IHK Açısından
Değerlendirilmeleri
İstasyonlarda bulunan mahaller işlevleri ve tesisat özelliklerine göre üç ayrı gruba ayrılabilir:

3.1. Yolcuya Açık Mahaller:
Peronlar, bilet holü ve ara katlardaki kontrollu ve kontrolsuz alanlar, iniş/çıkış merdivenleri ve geçitler bu başlık altında toplanabilir. Bu mahallerin ortak özelliği vagonların hareketinden doğrudan etkilenmeleri ve dış hava ile direk bağlantılı olmalarıdır. Özellikle peronlar vagonların yaydığı ısı ve partikül ile insanlardan ve aydınlatma tesisatından kaynaklanan ısı kazançlarının etkisindedir. Bu mekanlar genellikle dış ortam havasının içeri alındığı ve iç ortam havasının dışarı atıldığı "doğal" yöntemle havalandırılmakta ve soğutulmaktadır. Yöntem trenlerin tünel içinde işletme sırasında yarattığı "piston etkisi"ne dayanmaktadır. Genellikle istasyonların iki ucunda dış havaya açık ve yaklaşık tünel en kesiti alanına sahip düşey şaftlar oluşturulmaktadır. İstasyona yaklaşan trenin önünde oluşan pozitif basınç tünel ve istasyon içindeki sıcak ve kirli havayı yakın şaft, istasyon giriş/çıkışları ve diğer açıklıklardan dışarı atmaktadır. İstasyondan hareket eden trenin arkasında oluşan negatif basınç ise aynı açıklıklardan dış havanın içeri alınmasını sağlamaktadır.

Piston etkisi, tabii zeminin iki-üç kat altındaki peron mahallerini 56 dakika frekansla çalışan "normal işletme" koşullarında yeterli hava gereksinmesini karşılayacak yeterliliktedir. Peron ve halka açık mahallerde hava hızı olarak 4.5 m/s tercih edilmeli, ancak bu değer 7 m/s'yi geçmemelidir [3].

İşletme sorunları, tren gecikmeleri ve ani yolcu yığılmaları sonucunda "sıkışık işletme" durumu oluşabilir. Bu durumda trenler tünel içinde veya istasyonlarda, yolcular da tren içinde veya peronlarda kalabalık şekilde bekleyeceklerdir. Bu koşullar havalandırma ve soğutma gereksinmesini sağlayacak piston etkisini büyük ölçüde ortadan kaldıracaktır. Doğal havalandırmanın yetersizliği "mekanik havalandırma"yı zorunlu kılacaktır.

İstasyonlarda "acil durum işletmesi" ise genellikle tren yangınları sonucunda yolcuların güvenlikle tahliyelerini ve acil durum personelinin rahat müdahalesini sağlayabilmek amacıyla dumanın uzaklaştırmasını kapsar. Dumanın uygun havalandırma şaftlarına yönlendirilmesi ve istasyon dışına atılması şüphesiz ki "mekanik havalandırma"yı tekrar gündeme getirmektedir.

Genel kabul gören tasarım yaklaşımına göre, istasyonlarda "sıkışık işletme" ve "acil, durum işletmesi" için iki ayrı mekanik havalandırma tesisatı yerine tek bir sistem kurulması daha ekonomik olabilir. Bu yaklaşıma göre sistem daha büyük hava debisi gerektiren acil durum işletmesine göre tasarlanır ve fan değişken devirli seçilebilir. Sıkışık işletme durumu ortaya çıktığında fan devri düşürülerek aynı menfez ve hava kanalları peronun havalandırılması ve soğutulmasında kullanılır. 10-60 m³/s kapasiteli tünel fanları [4] çift yönlü seçilerek acil durumda yangının yeri ve tahliye yönü dikkate alınarak üfleme veya egzost amaçlı çalıştırılırlar.

Yukarıdaki açıklamalar şüphesiz ki tren frekansının çok yüksek olmadığı ve sıcaklığında çok aşırı olmadığı ülkemiz ve daha kuzey enlemindeki ülkeler için geçerlidir. İki tren arasındaki sürenin 90 saniyelere düştüğü yoğun işletmelerde ve tropikal iklimlerde istasyonların dış hava ile soğutulması hemen hemen olanaksız olduğundan, istasyonlarda da klima tesisatı uygulanması ve bu nedenle de dış ortamdan alınacak hava miktarının temiz hava gereksinmesi miktarı ile sınırlandırılması gerekir. İstasyonların yangın tesisatı bu tebliğ kapsamına girmediğinden peronların mekanik havalandırma tesisatında daha fazla ayrıntıya girilmeyecektir.

3.2. Elektrik ve Elektronik Odalar:
Raylı sistem istasyonlarının işlevsel mahallerinin başında elektrik ve elektronik odalar gelir. Bu odalar yer altı istasyon yapılarını küçültmek ve inşaat maliyetlerini düşürmek için yerüstünde yapılmak istenir. Ancak çoğu kez güzergahta bu amaca uygun yer bulamama, kamulaştırma ve görsel faktörler nedeniyle söz konusu mahaller istasyonların içinde ve genellikle zemine en yakın kotta düzenlenmeye çalışılır. Trenlerin çalışması için gerekli enerjiyi sağlayan redresör/cer trafoları, istasyon iç ihtiyaç trafoları, O.G pano, O.G. kompanzasyon, A.G. pano, akü ve bu odaların gazlı söndürme tüplerinin konulacağı yangın tüp odaları "elektriksel oda"lar olarak gruplanabilir. Bu odaların içinde personel bulunmaz. Personel sadece bakım-onarım amacıyla bu odalara girer. Bu nedenle mahallerin temiz hava gereksinmesi yok kabul edilebilir.

Adı geçen mahallerin ısıtma gereksinmesi de yoktur. Zira yangın tüp odaları hariç diğer odalarda çalışırken ısı yayan elektrikli cihazlar mevcuttur ve sıcaklık hiçbir zaman kritik en düşük sıcaklık olan 5 ºC'nin altına düşmez.
Bu odaların asıl sorunu tam tersine mahal sıcaklığının düşürülmesidir. Zira elektriksel cihazların çalışma sürekliliğinin sağlanabilmesi için ortam sıcaklığının 40 ºC'nin üstüne çıkmaması gerekir. Tropikal iklimlerde hava kanalsız klima cihazları ile soğutma uygun çözüm iken ülkemizde havalandırma tesisatı ile soğutma ilk yatırım ve işletme giderleri açısından ekonomik olmaktadır.

Elektrik odaları havalandırma tesisatı dış ortamdan alınan temiz havanın bir kaba filtreden geçirilip vantilatörlerle basınçlandırılıp hava kanalları ve menfezlerle mahallere üflenmesi ve aynı mahallerden menfezler, hava kanalları ve aspiratörle emilecek ısınmış havanın dış ortama atılmasından oluşabilir.

Oda termostatları ile kumanda edilecek sistem herhangi bir odada mahal sıcaklığı 40 ºC'a çıktığında devreye girecek, sıcaklık 35 ºC' ye indiğinde duracaktır. Bu yaklaşımda o an soğutma gereksinmesi olmayan mahallere de hava üflenecek ve emilecektir, ancak elektrik tüketiminin kısmen artması dışında teknik bir sakınca söz konusu değildir.

Alternatif çözüm her mahallin üfleme ve emişinin VAV kutuları ile kontrol edilmesi ve fanların frekans kontrollü olarak seçilmesidir. İkinci çözüm, ilk yatırım giderinin yüksekliği ve VAV kutularına yer bulma sorunu nedeniyle tercih edilmeyebilir.

Akü odası nötr, yangın tüp odası eksi basınçta tutulurken, diğer odalarda cüzi bir artı basınç yararlı olacaktır.

Büyük miktarda ısı yayan redresör/cer trafo ve iç ihtiyaç trafo odalarında temiz/soğuk havanın döşeme seviyesinden üflenmesi, kirli/ısınmış havanın tavan seviyesinden emilmesi tasarımda dikkate alınması gereken bir başka husus olarak belirtilebilir. Fanlarda çıkabilecek, herhangi bir sorun işletmeyi durduracağından vantilatör ve aspiratörlerin birer asıl ve birer standby olarak tesisi ve mahalli çalışma yanı sıra SCADA tarafından izlenme ve kumanda olanağı bulunması bir zorunluluktur.

İstasyonlarda haberleşme ve sinyalizasyon ekipmanlarının konulduğu mahaller ise "elektronik oda"lar olarak gruplanabilir. Bu odalarda, bilgisayar sistem odaları özelliğinde ısıtma, havalandırma, klima koşulları sağlanmalıdır. Yazkış sabit sıcaklık, nem kontrolü, artı basınç ve daha yüksek tozsuzluk belli başlı koşullardır.

Ortam özelliklerini sağlamak üzere farklı çözümler geliştirilebilir. Bir çözüm, basınçlandırmanın dış ortamdan alınan temiz havanın kaba ve ince filtrelerden geçirildikten sonra vantilatörle basınçlandırılıp hava kanalları ve menfezler yardımı ile mahallere üflenmesi, düşük miktardaki egzost havasının ise motorlu yangın damperli transfer menfezleri yardımı ile koridor vb. mahallere atılması ve mahallin split tip klima cihazları ile soğutulmasıdır. Bu çözümde kış aylarında üflenen havanın ortam tasarım sıcaklığına kadar ısıtılabilmesi için oda termostat kontrollü elektrikli kanal tipi ısıtıcılar önerilebilir. Aynı havalandırma santralı, A.G. pano odasına sürekli temiz hava sağlama ve artı basınçta tutma işlevini de üstlenebilir. Elektriksel odalarda açıklanan aynı gerekçeyle bu vantilatörlerin de birer asıl ve birer standby olarak tesisi ve mahalli çalışma yanı sıra SCADA tarafından izlenmesi ve kumanda edilebilmesi sağlanmalıdır. Redresör trafosu bulunmayan bir istasyonun elektriksel ve elektronik odalarının ısıtma, havalandırma, klima tesisatı tasarımına ait bir örnek Şema 1'de sunulmuştur.

3.3. Personel Odaları ve Islak Hacimler:
Raylı sistem standart istasyonlarında görev yapacak personelin kullanacağı zorunlu odalar istasyon kontrol , bilet gişesi, sağlık/ ilk yardım , güvenlik personel ve personel (dinlenme, yemek) dir.

Hattın başlangıç ve bitiş istasyonlarında ayrıca sürücüler için bekleme ve dinlenme odaları öngörülebilir. İstasyonlarda ayrıca yatırımcı beklentisi ve isteğine göre su, doğalgaz vb. belediye hizmetlerine ait başvuru, danışma ve satış mahalleri ile büfeler bulunabilir. Öte yandan istasyonların temizliği için temizlik/paspas odaları ile personel ve yolcuların kullanımı için WC'ler düzenlenmek zorundadır. Bu bölüm kapsamındaki odalarda konfor koşullarının sağlanması için ısıtma ve havalandırma tesisatı şarttır. Yakıt sorunu ve yangın riski nedeniyle mahal ısıtmasında en uygun sistem elektrikli ısıtıcılardır. Oda tipi veya kendinden termostatlı duvar tipi sabit elektrikli ısıtıcılar en ekonomik çözüm olabilir. Bilet, su ve doğalgaz satış ile büfelerinin küçük de olsa kontrolsüz alana açıklıkları bulunduğundan bu mahallerin havalandırma tesisatının diğer mahal havalandırma sistemlerinden ayrılmasında yarar vardır. En pratik çözüm duvar tipi aspiratör kullanmaktır. Diğer mahaller ise içinde personel çalışan odalar ile WC'ler ve temizlik/aspas odaları olmak üzere iki ayrı sistemle havalandırılabilir.

Söz konusu ıslak hacimlerde yalnız hava kanallı egzost sistemi yeterli iken, personel çalışan odalarda personel sayısı, dış ortam koşulları ve bu odaların dış ortam havasından yararlanabilme faktörlerine bağlı olarak yalnız hava kanallı egzost sistemi veya hava kanallı egzost ve hava kanallı üfleme sistemleri kombinasyonu birlikte tasarlanabilir. Bu mahallerde klima tesisatı gereksinmesi radyasyondan ısı kazancı olmadığından, personel (genellikle bir, nadiren iki kişi), aydınlatma, bilgisayar ve odaya giren hava yüklerine bağlıdır.

Yaz aylarında dış ortam koşulları aşırı olumsuz ve bilgisayar/monitör sayısı fazla ise personel konforu ve verimliliği için klima tesisatı tasarlamakta yarar vardır. Tekli veya çoklu split klima ekonomik çözüm olarak düşünülebilir. Personel odaları ve ıslak hacimlerdeki IHK tesisatı mahalli olarak işletilmekte olup SCADA tarafından izlenme ve kontrolüne gerek duyulmamaktadır.
Şema 2’de personel odaları ve ıslak hacimlerin ısıtma, havalandırma, klima tesisatı tasarımına örnek bir kat planı verilmiştir.

4. Tasarım Kriterleri
IHK tasarımında kullanılabilecek tüm kriterleri toplu olarak gösteren bir kaynak mevcut değildir.

TS 2164 [5], TS 3419 [6], TS 12127 [2], ASHRAE Standard 621999'dan [7] yararlanarak hazırlanan ve ülkemizdeki bazı raylı sistem yer altı istasyonları tasarımlarında kullanılan veriler örnek olarak aşağıda verilmiştir.

Kışın ısıtılan mahal sıcaklıkları:
Su deposu, pompa, A.G. pano, akü, havalandırma, drenaj pompa: 5 ºC
WC, temizlik odası, paspas odası : 15 ºC
Bilet gişesi, istasyon kontrol odası, sağlık odası, güvenlik personel odası, gaz satış, personel odası: 22 ºC
Haberleşme, sinyalizasyon: 20 ºC

Kışın ısıtılmayan mahal sıcaklıkları:
Peron, kontrollu ve kontrolsuz alanlar,
koridor, yedek oda, fan odaları, zemine oturan döşeme, yan toprak, tavan üzeri toprak: Dış ortam sıcaklığı ve tabii zeminden olan derinliğe göre tasarımcı tarafından belirlenir.

Yazın klimatize edilen mahal sıcaklığı ve nem oranı:
Haberleşme, sinyalizasyon: 25 ºC KT, %40 - 50 BN
Personel odaları: Dış ortam sıcaklığından 8-10 ºC düşük KT, %50 BN.

Hava miktarları:
Haberleşme, sinyalizasyon, A.G. pano,
yangın tüp odası, asansör makine dairesi, yürüyen merdiven makina dairesi, yangın pompa odası: 2 d / h
Akü odası: 6 d / h
WC, temizlik odası, paspas odası:
36 m³/h, m²
Personel yemek/dinlenme odası:
10 d / h
Sağlık, güvenlik personel, istasyon kontrol, bilet gişe, büfe: 7 d / h
Pis su pompa odası: 4 d / h

Hava hızları:
Üfleme ve emme menfezleri: 2-3 m/s
Tali hava kanalları: maksimum 7 m/s
Ana hava kanalları: maksimum 10 m/s
peron ve yolcuya açık alanlar: maksimum 7 m/s.

Elektrik ve elektronik odalar ısı yayma değerleri: Elektrik tasarımından alınır.
Gürültü seviyesi:
Peron, kontrollu ve kontrolsuz alanlar: 55 dB(A)
Personel odaları: 35 - 45 dB(A).

5. Sonuç
Yer altı raylı sistem istasyonları işlevlerini yerine getirebilmek için bir dizi IHK tesisat sistemleri ile donatılmalıdır. Sistem tasarımı için öncelikle istasyon içinde bulunan mahaller ve gereksinmeleri ayrı ayrı tanımlanmalıdır.

Daha sonra sıcaklık, nem, hava kalitesi, hava hızı vb. IHK parametrelerini kabul edilebilir sınırlar içinde tutabilmek için gerekli tasarım kriterleri kullanılarak yatırım ve işletme için en ekonomik tesisat sistemleri tasarlanarak uygulanmalıdır.




Kaynaklar
1. ASHRAE Handbook, HVAC Applications, ASHRAE, 2003.
2. TS 12127, "Şehir İçi Yollar - Raylı Taşı-ma Sistemleri Bölüm 1: Yer Altı İstas-yonu Tesisleri. Tasarım Kuralları", Şubat 1997.
3. Megaw, T.M., Bartlett, J.V., "Tunnels: Planning, Design, Construction Volume 2", Ellis Horwood Limited John Wiley & Sons.
4. Bonnett Clitford F, "Practical Railway Engineering", London: Imperial College Press, 1996.
5. TS 2164, "Kalorifer Tesisatı Projelen-dirme Kuralları", Ocak 1984.
6. TS 3419, "Havalandırma ve İklim-lendirme Tesisleri - Projelendirme Ku-ralları", Nisan 2002.
7. ASHRAE Standard 62-1999, Ventilation for Acceptable Indoor Air Quality, ASHRAE, 1999.




TESİSAT DERGİSİ
ÇALIŞMALARINDAN ALINTIDIR.
UMARIM ARKADAŞLARIN İŞİNE YARAR.

14.10.2006 12:27    

gülcihan
Ellerine sağlık çok güzel bir yazı olmuş
Çalışmalarının devamını bekliyoruz
TEŞEKKÜRLER

15.10.2006 12:42    

selimsoysal
Ben teşekkür ederim ilginiz için.
Umarım bir faydam olmuştur.

15.10.2006 13:50    

hikoaslan
şöyle bir okudum enazından bilgilendim teşekkürler

> 1 <
Copyright © 2004-2022 SQL: 0.487 saniye - Sorgu: 50 - Ortalama: 0.00974 saniye